NEXT sætter fællesskabet under lup

Unges fællesskaber er i fokus, når NEXT deltager ved Ungdommens Folkemøde

30. august 2017

Går det bedst, når vi kører solo, eller når vi længst, når vi er flere om tingene?

 

Fællesskabet har altid fyldt meget, men i de senere år er der kommet en bevægelse mod, at andre ting har erstattet relationerne. Blandt andet teknologien. Det gælder især unge mennesker. Og spørgsmålet er jo så, om det også er sådan, virkeligheden er.

 

NEXT Uddannelse København vil gerne blive lidt klogere og sætter derfor fokus på ”fællesskabet” ved Ungdommens Folkemøde.

 

- Vi vil i to dage sætte fokus på unge og deres fællesskaber for at vise omverden, at vi som skole er interesserede i at blive klogere på, hvad fællesskaber egentlig er, og hvad man kan bruge dem til. Naturligvis handler folkemødet også om at profilere NEXT, og de unge, som kommer ind i NEXT-teltet for at opleve vores forskellige aktiviteter, vil få en oplevelse. Og samtidig de kan få mere at vide om vores uddannelser, siger kommunikationschef i NEXT Kirsten Eskildsen og forklarer videre:

 

- Ved at deltage viser vi en skole, der gerne engagerer sig i emner, som interesserer unge. Og vi skiller os faktisk ud ved at være den eneste erhvervs- og gymnasieskole, som deltager i årets folkemøde. Jeg håber naturligvis at se mange NEXT’ere besøge os i Søndermarken, siger Kirsten Eskildsen.

 

Ungdommens Folkemøde afholdes 7. og 8. september i Søndermarken lige ved Københavns Zoo. Og også de unge, som det hele handler om, er begejstrede over temaet.

 

Hvad er der på programmet?

Kirsten Eskildsen har sammen med ansatte i enheden KUK (Kvalitet, Udvikling og Kommunikation) skabt indholdet til dagene i Søndermarken. Derudover har en række elever, lærere og ledere på NEXT bidraget ved en større fælles workshop.

 

Programmet i NEXT-teltet på stadeplads A15 varierer mellem debatter, små fælles øvelser, teater og oplæg fra forskere.

 

Torsdag er der fem aktiviteter. Her kommer unges uddannelsesvalg i fokus, når elever, en politiker, en forsker og en erfaren vejleder debatterer med udgangspunkt i overskriften ”Hvad laver en dygtig murer i gymnasiet?”

 

Rockwool Fonden tager téten ved workshoppen #FjernFællesskabet, hvor et panel skal forsøge at finde svar på, hvordan skoler kan medvirke til at styrke ungefællesskaber – med udgangspunkt i alle de gange, det er gået galt.

 

Fredag forsøger NEXT at begrave fordomme om forskellige faggrupper, når der er paneldebat i teltet. Og UFM rundes for NEXTs vedkommende af med indsigt fra Center for Ungdomsforskning: Hvad betyder fællesskabet på ungdomsuddannelserne?

 

Klæd dine elever på til UFM

Ungdommens Folkemøde er, som navnet antyder, primært for de unge. Her bliver samfundsforhold og politik diskuteret og vendt i øjenhøjde med ungdommen. Derfor er der også god mening i at tage eleverne med til UFM.

 

Til at gøre det relevant for undervisningen har to lærere på NEXT udviklet en undervisningsramme, der skal afhjælpe netop den problematik.

 

- Vi ved fra sidste års folkemøde, at elever og lærere fra eud stort set ikke deltager. Det vil vi gerne være med til at ændre, og derfor har vi i samarbejde med folkemødets hovedarrangør ’Ungdomsbureauet’ og to NEXT-lærere fra henholdsvis eud og gymnasiet forsøgt at udvikle en ramme, der skal gøre det nemt for den enkelte lærer at forberede sine elever på at deltage på selve folkemødet, siger Kirsten Eskildsen.

 

Se NEXTs program for UFM her: http://eventmobi.com/ufm17/speakers/244098/5645103

 

Se oversigtskortet for UFM her: http://www.ufm17.dk/uploads/2/6/5/5/26559397/ufm_kort_07.pdf